Найбільш затребувані підлоги «економ» варіанту

За оцінками фахівців, в 2011 році ринок промислових підлог в Україні досягне рівня 1-1,5 млн. кв. м. Це практично стільки ж, як і в минулому році, і майже в 4,5 разаменьше, ніж в докризовий період. Тоді левову частку промполов укладали в складських і логістичних комплексах, торгово-розважальних центрах і промислових об'єктах. В даний час таких масштабних проектів, як і раніше реалізується дуже мало, тому надії компаній-постачальників матеріалів для облаштування підлог на помітне пожвавлення ринку в 2011 році не виправдалися. Правда, поки що висновки робити рано — рік ще не закінчився, і попереду у компаній — сезон пристрою промполов.

Ринок промполов сьогодні

У докризовий період істотна частка ринку промполов −55-65% — належала складських комплексів. Інші 35-45% ділили між собою виробничі об'єкти, торгові центри, а також автосалони, паркінги, виставкові комплекси. Основні замовники промполов сьогодні — великі та середні компанії, що будують об'єкти для власного бізнесу. Великих девелоперських проектів на даний момент відносно небагато. «В даний час більшість об'єктів, де укладаються промполи, — площею до 3 тис. кв. м. Найчастіше це приватні замовники або великі підприємства, добудовують свої складські або виробничі будівлі. Деякий обсяг продажів забезпечує будівництво паркінгів. Спостерігається тенденція збільшення площ під холодильні установки. Ще одне розвивається напрямок — це оптові сільськогосподарські ринки (Київ, Донецьк)», — розповідає Олексій Великант, директор ТОВ «Вівал Груп». Ситуація, коли гравцям ринку доводиться працювати в умовах невисокого попиту, тягне за собою збільшення конкуренції. Ще в кризовий період список гравців цього ринку помітно скоротився. Ряд фірм просто не розрахували свої можливості і збанкрутували, окремі імпортери в кризовий період зупинили поставки з-за проблем зі зростанням курсу валют, а також складнощів з митними операціями. У кінцевому підсумку на ринку сьогодні, за твердженням самих гравців, залишилися тільки сильні і підготовлені гравці, яким у складний період вдалося вижити за рахунок інших напрямів діяльності, і завдяки своїй гнучкості та інноваційним діям такі компанії зайняли лідируючі позиції.

КОМЕНТАР ФАХІВЦЯ

Роман БОЛТЕНКО, директор з розвитку компанії «Спектрум»

В даний час при влаштуванні нових підлог найбільш поширеною технологією є застосування сухих зміцнювачів, так званих топінгів. Однак можливість використовувати рідкі зміцнювачі не тільки для ремонту старих статей, але і для свіжого бетону, дозволила значно потіснити топпинговый «монополізм» останнім часом. Мова йде про хімічно активних просоченнях, що входять у реакцію з кальцієм і перетворюють поверхневий шар бетону в надміцне покриття. Використання рідких зміцнювачів та шліфувально-полірувальних машин в технології полірованого бетону — «суперпола», отримало велике поширення в США і прогресивно розвивається в Україні. Звичайно, не варто забувати про епоксидних і поліуретанових підлогах, основним призначенням яких є абсолютна хімічна стійкість і беспильность, але вартість таких підлог в даний час виявляється найвищою.

Михайло РИБАК, провідний спеціаліст з підлоговим систем Remmers ТОВ «Реммерс-Україна»

Вирішальні фактори при виборі того або іншого виду промислових підлог у вітчизняних замовників, та й не тільки вітчизняних, досить індивідуальні. Звичайно, їх можна звести до основних — ціна питання, якість використовуваного матеріалу, якість виконання робіт підрядною організацією, але також це і гарантія (термін експлуатації), часовий фактор (наскільки швидко зможе той чи інший підрядник виконати роботи на об'єкті). До речі, часовий фактор дуже важливий — промислові підлоги — це фінальна/фінішна стадія, а запускати об'єкт, як звичайно, треба «на вчора»...

З основних матеріалів при влаштуванні промислових підлог можна виділити зміцнений бетон (топпінг — бетонні підлоги, що мають особливо міцну поверхню, що отримується шляхом затирання в свіжоукладений бетон спеціальних зміцнюючих сухих сумішей і нанесенням тонкого шару лаку-мембраноутворювача. Підлоги зі зміцненим верхнім шаром не вимагають подальшого захисту поверхні будь-якими покриттями. Крім того, для влаштування підлоги використовуються також полімерні системи, теж є фінішним покриттям.

Олексій ВЕЛИКАНТ, директор ТОВ «Вівал Груп»

Основна вимога до будь-якого будівельного матеріалу — це відповідність реальних характеристик з параметрами з технічного листа. Сьогодні багато виробники йдуть на зміну рецептур своїх продуктів для того, щоб отримати можливість знизити відпускну ціну на продукцію, що є вкрай негативним фактором. Перевірити даний факт складно. Однак замовнику необхідно вимагати від постачальника всю можливу інформацію про продукт — країну-виробника, сертифікати (європейські і українські), вже виконані об'єкти, рекомендаційні листи, умови транспортування та зберігання матеріалів, митні документи тощо Адже ризик пристрою проблемного підлоги досить великий, а відповідно, збільшується і вірогідність втратити прибуток з-за простоїв, пов'язаних з ремонтом підлоги. Не варто також нехтувати підготовкою і вивченням при - застосовуваних матеріалів.

Особливості попиту

В останні роки на ринку промполов не тільки знизився обсяг продажів, але і змінилася структура попиту. Якщо ще кілька років тому споживачі шукали рішення в сегментах більш високих цінових ніш («стандарт плюс», «преміум»), то в даний час сегмент «економ» є пріоритетним. Як відзначають фахівці, сьогодні у споживачів при виборі матеріалів та технологій для укладання підлоги на першому місці стоїть ціна і швидкість виконання робіт, а якість залишається на останньому. Доказом можуть служити величезні площі «топпінгових» підлоги по всій Україні, розрахованих на досить тривалий термін служби, але вже потребують ремонту через три-п'ять років експлуатації.

Адже найчастіше перед замовником стоїть завдання «запустити» об'єкт з мінімальними капіталовкладеннями, і він не сильно турбується тим, що вже через місяць після відкриття об'єкта йому доведеться вирішувати проблему ремонту підлогового покриття. «Замовник не завжди дослухається до призначення того або іншого виду промислового статі, а в наслідок пожинає плоди спочатку не правильно прийнятого рішення. Наприклад, використання тонкошарових епоксидних і поліуретанових покриттів неприпустимо на СТО, ремонтних майстерень, автомийках, виробничих площах, де існує ризик падіння металевих предметів. На практиці ж ми щодня стикаємося з ремонтом таких підлог...Щоб замовник прийняв правильне рішення, наша компанія пропонує безкоштовний тестовий зразок відновленого підлоги безпосередньо на об'єкті замовника. Таким чином, він має можливість своїми очима побачити майбутній підлогу, оцінити його характеристики і зовнішній вигляд перед виконанням загального обсягу робіт», — розповідає Роман Болтенко, директор з розвитку компанії «Спектрум». Відмінним варіантом для замовника є співпраця з постачальником матеріалів для зміцнення підлоги. У такому разі постачальник матеріалів забезпечує незалежний технагляд на об'єкті, контроль процесу укладання підлоги підрядником, дотримання технології влаштування підлоги. Але фахівці зазначають, що на сьогодні не багато постачальників матеріалів можуть надати подібну послугу. «Основні вимоги, які в першу чергу повинні пред'являтися до промислових підлог — це висока тріщиностійкість, морозостійкість, водонепроникність, міцність при вигині, міцність поверхні, стирання, стійкість до дії агресивного середовища», — каже Валентин Орловський, начальник департаменту бетону і добавок системи «Комплекс» НВП «Містім».

КОМЕНТАР ФАХІВЦЯ

Микола ПАСЬКО, керівник проекту «Системи гідроізоляції» компанії «Хенкель Баутехнік (Україна)»

У докризовий час сегмент замовників промислових підлог був досить великий, спостерігалося постійне збільшення продажів матеріалів для влаштування підлог. Але в кризу цей ринок помітно «просів». Деяке пожвавлення почалося тільки в минулому році. Порівняно з 2010 роком, ситуація на ринку промислового будівництва істотно не змінилася, і обсяг ринку в 2011 році кардинально не змінився. Ще одна тенденція ринку промполов сьогодні — споживачі воліють якісні продукти, призначені для використання в приватному будівництві. Ціна матеріалів все частіше не грає головну роль при виборі.

В основному споживачі сьогодні віддають перевагу економічним видами промполов, як правило, з бетону з застосуванням різних зміцнювачів. Близько 95% виконується із застосуванням сухого зміцнювача (4-5 кг/кв. м), який втирається спеціальними затирочними машинами після того, як бетонна основа набирає певну міцність. Рідше для приміщень з великими механічними навантаженнями застосовують відносно дорогі і вимагають виконання особливих технологій епоксидні і поліуретанові підлоги. За оцінками операторів, обсяг ринку цього виду наливних підлог в минулому році склав близько 400 тис. кв. м -це близько 400 т продукту, з яких 300 т (у грошовому еквіваленті 7 млн. грн.)

— епоксидні і 100 т (3,5 млн.) — поліуретанові. Традиційний бетонний, зміцнений підлога є найбільш доступним у фінансовому плані, і при цьому вважається найшвидшим варіантом влаштування підлоги. Наливні епоксидні, а також поліуретанові підлоги частіше застосовуються у разі технологічних вимог, пропонованих проектом будівлі.

Обладнання для укладання промполов

Обладнання для промышленныхполов можна умовно розділити на дві групи: обладнання для укладання бетону — напрямні, віброрейки, глибинні вібратори, затирочні машини;

та обладнання для обробки бетону алмазним інструментом — нарізувальники швів, шліфувально-полірувальні машини. Зараз на ринку представлений досить широкий асортимент обладнання. «Однак при виборі необхідно враховувати не тільки вартість і надійність самого обладнання, але і доступність запасних частин, витратних матеріалів і наявність своєчасного і якісного сервісу, де беззаперечну перевагу має вітчизняний виробник», — зазначає Роман Болтенко, директор з розвитку компанії «Спектрум».

КОМЕНТАР ФАХІВЦЯ

Євгенія АЛЕКСЄЄВА, менеджер компанії ТОВ «ПРОТЕКС-С»

Займаючись виробництвом і постачанням матеріалів для монолітного будівництва, ми можемо відзначити, що кількість замовлень по комплектації промислових підлог в Україні в 2009-2010 роки було досить низьким. І тільки починаючи з весни поточного року ринок промполов поступово почав набирати обертів. Але, як правило, активність більше стосується об'єктів великих компаній, які «розширюють свої горизонти», зводячи собі нові виробничі приміщення. Основним замовником на будівництво та облаштування промислових підлог в даний час є компанії, що займають лідируючі позиції в харчовій промисловості. Варто відзначити, що з боку замовника з кожним роком все більше уваги приділяється вибору нових матеріалів і технологій, спрямованих на підвищення строку експлуатації об'єктів, зниженню процедур по ремонту будівель. При виборі матеріалів також враховується стійкість до високих навантажень, герметизації і гідроізоляції.

Про новинки ринку

Поточний рік виявився не дуже багатим на появу нових продуктів у сфері промислових підлог. Винятком стало хіба що просування технології полірованих промислових підлог. Поліровані підлоги, зміцнені рідкими просоченнями — найпоширеніша технологія в США і набирає популярність в Європі і по всьому світу. У цьому році в Україні вже пропонуються такі бренди цього виду зміцнення як Ashford Formula, Crete Colors. Варто відзначити більш досконалі види просочень на литиумной основі, до яких належить лінійка продукції Crete Colors. Цей вид характеризує досить проста технологія нанесення, мінімальні терміни нанесення і відмінні фінальні характеристики. Така підлога характеризується винятковою абразивної стійкістю і естетичністю. Рідкі зміцнювачі можуть застосовуватися повсюдно, особливо там, де необхідно створити високий рівень глянцю на бетонній підлозі-супермаркети, DIY магазини, склади, бутіки, виробництва.

Тетяна Скрипченко